Gençler, Sınav Kaygısıyla Baş Etmeyi Öğreniyor

Üniversite sınavlarının yaklaştığı bu dönemde, milyonlarca lise öğrencisi hem akademik başarı hedefleri hem de gelecek kaygısıyla mücadele ediyor.
Bu sürecin öğrenciler üzerindeki psikolojik etkilerini azaltmak amacıyla, Menarini Türkiye ve Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) iş birliğiyle hayata geçirilen "Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet" projesinin basın lansmanı 18 Haziran’da İstanbul'da gerçekleşti. Proje; 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin sınav ve gelecek kaygısıyla baş etme becerilerini geliştirmeyi, öz güvenlerini artırmayı ve psikolojik iyi oluşlarını desteklemeyi amaçlıyor. Projenin basın lansmanı, Menarini Türkiye Genel Müdürü Cenk Balcı, Toplum Gönüllüleri Vakfı Genel Müdürü Seçkin Karataş ve Psikolog Tolga Erdoğan’ın konuşmacı olarak katılımlarıyla gerçekleşti.
Gençler, Gençler İçin Sahada
Proje kapsamında, Psikolog Tolga Erdoğan ve uzman ekibinin danışmanlığında eğitim alan 25 Toplum Gönüllüsü Genç, farklı liselerde öğrencilerle uygulama gerçekleştirdi.
“Buradayım, Bu Andayım”, “Nefes ile Sakinlik”, “Postür Kullanımı”, “İçsel Kaynakları Kullanmak” gibi çalışmalarla öğrencilerin sınav kaygısını tanımaları ve yönetebilmeleri hedeflendi. Öncesi-sonrası değerlendirme anketleri ise uygulamaların öğrenciler üzerindeki olumlu etkisini net biçimde ortaya koydu.
“Bu projeye sadece zamanlarını değil, kalplerini koydular.”
Menarini Türkiye Genel Müdürü Cenk Balcı basına yaptığı konuşmasında şu açıklamalarda bulundu: “Bugün burada, Toplum Gönüllüleri Vakfı ile hayata geçirdiğimiz ‘Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet’ projemizin lansmanında sizlerle bir araya gelmekten büyük bir memnuniyet duyuyorum.
Biz, yalnızca sağlık çözümleri sunmakla kalmıyor, aynı zamanda yaşadığımız topluma fayda sağlayarak çevremizdeki dünyayı iyileştirmeye katkıda bulunmak istiyoruz. Menarini'de sorumlu olmak, iyi niyetleri somut çabalara dönüştürmek anlamına gelir. ‘Daha fazla sağlık, daha fazla mutluluk, daha fazla hayat’ misyonumuz doğrultusunda, farklı alanlarda sosyal sorumluluk projeleri yürütüyoruz. Topluma fayda sağlamanın tüm kurumların asli görevlerinden biri olduğuna inanıyoruz. Eğitim ve sanat gibi öncelikli alanlarda yürüttüğümüz projelerle, bireylerin yaşamlarına farklı noktalardan katkı sunuyoruz.
‘Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet’ projesiyle yalnızca öğrencilerin sınav kaygılarına değil, toplumsal dayanışmaya da dokunuyoruz. Projenin en anlamlı yönlerinden biri gençlerin yine gençler tarafından destekleniyor olması. Genç yaşlarında, başka gençler için sorumluluk alarak bu sürece katkı sunan tüm gönüllü gençlerimizi yürekten kutluyorum. Onlar bu projeye sadece zamanlarını değil, kalplerini koydular. Bizim için bu projenin en kıymetli kazanımlarından biri de işte bu dayanışma ruhu. Eğitim ve sosyal faydayı buluşturan bu değerli iş birliğini Toplum Gönüllüleri Vakfı ve değerli uzmanlarla yürütmekten büyük mutluluk duyuyoruz.”
“Gençlerin gönüllüğü ile güçlü bir dönüşüm”
Toplum Gönüllüleri Vakfı Genel Müdürü Seçkin Karataş iş birliğine dair görüşlerini şu şekilde ifade etti: “Toplum Gönüllüleri Vakfı, gençlerin ve onların değişim hayallerine destek olmak için büyük bir gönüllülük hareketiyle 2002 yılında kuruldu. 23 yıldır gençlerin öncülüğünde, yetişkinlerin rehberliğinde yürüttüğümüz sosyal sorumluluk projeleriyle gençlere alan açıyor, onların toplumsal sorunlara çözüm üretmesini destekliyoruz. ‘Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet’ projesi de bu anlayışımızın en güzel örneklerinden biri olduğu için çok mutluyum. Proje kapsamında 5 farklı üniversiteden seçilen 25 Toplum Gönüllüsü genç, uzmanlarımız eşliğinde aldıkları eğitimlerle sahaya çıkarak 813 lise öğrencisine ulaştı.
Toplum Gönüllüsü gençlerin okullarda gerçekleştirdikleri uygulamalardan sonra yapılan son değerlendirme anketlerinde; öğrencilerin %82’si uygulamalardan sonra kaygıyı tanımlamada farkındalıklarının arttığını ve %71’inde kaygının yönetilebileceğine dair olumlu bir tutum oluştuğunu ifade etti. Gençlerin sosyal sorumluluk bilinciyle sahada gösterdikleri emek ve öğrencilerde yarattıkları pozitif değişim hepimiz için umut verici. Bu proje sayesinde gençler yalnız olmadıklarını fark ediyor, kaygılarını yönetmeyi öğreniyor ve potansiyellerini keşfediyorlar. Menarini Türkiye ile gerçekleştirdiğimiz bu değerli iş birliğiyle, daha fazla gencin yaşamına dokunmaktan ve gençlerin yolculuğuna eşlik etmekten büyük heyecan duyuyoruz.
“Kaygıyla başa çıkmak mümkün”
Proje Danışmanı Psikolog Tolga Erdoğan basın toplantısında şunları söyledi: “Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet; 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin sınav ve gelecek kaygısıyla başa çıkmalarına destek olmak, özgüvenlerini artırmak ve potansiyellerini keşfetmelerine katkı sunmak amacıyla hayata geçirilen kapsamlı bir projedir. Kaygı, kaçınılmaz olabilir ama yönetilebilir. Proje, gençlere hem zihinsel hem bedensel düzeyde başa çıkma becerileri kazandırıyor. Anket sonuçları da gösteriyor ki, gençler artık kaygıyı tanıyor, yönetmeyi öğreniyor ve potansiyellerini daha net görüyor.
Sınav kaygısı yalnızca bir duygu hali değil; zihinsel, duygusal ve fiziksel süreçlerin bir arada çalıştığı karmaşık bir yapıdır. Bu projede, gençlere bu yapıyı tanıma ve yönetme becerisi kazandırmayı hedefledik. Kaygıyla başa çıkmanın ilk adımı, bedeni sakinleştirmekten geçer. Fiziksel rahatlama, beraberinde zihinsel berraklık ve duygusal dengeyi getirir. Bu sayede öğrenciler, sınav anında odaklanma, stratejik düşünme ve kendini ifade etme gibi becerileri yeniden kazanabiliyor.
Proje kapsamında uyguladığımız tekniklerle gençler, yalnız olmadıklarını fark etti; kendi kaynaklarını nasıl kullanabileceklerini öğrendi. Bu çalışmalar sadece sınavlara değil, hayata hazırlanmanın da bir parçası.
Gençlerin sadece ders çalışmaya değil; spor yapmaya, sanata, iyi vakit geçirmeye ve kendilerini özgürce ifade etmeye de ihtiyacı var. Bu proje, onları kıyaslamadan, yargılamadan desteklemeyi amaçlıyor. Çünkü mesele sorun yaşamamak değil, sorunlarla başa çıkmayı birlikte öğrenebilmek. Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet tam da bu nedenle çok kıymetli.”
Rakamlarla “Kaygını Yönet, Potansiyelini Keşfet”
5 Üniversiteden 25 Gönüllü, 800’ü Aşkın Öğrenci
Proje kapsamında; Toplum Gönüllüleri topluluklarından seçilen üniversite öğrencisi 25 Toplum Gönüllüsü Genç, uzmanlar eşliğinde eğitim aldı. Aldıkları eğitimler arasında sınav stresi, stres tepkileriyle başa çıkma, yaratıcı drama teknikleri, kaygının bedensel etkileri ve içsel kaynak kullanımı gibi konular yer aldı. Eğitimleri tamamlayan gönüllüler, farklı liselerde toplam 813 öğrenciyle birebir uygulama gerçekleştirdi.
Bilimsel Yöntemle Ölçülen Etki
Proje kapsamında öğrencilere ön test ve son test uygulamaları yapılarak öğrencilerin kaygı düzeyleri analiz edildi.
Ön değerlendirme sonuçlarına göre:
• %83’ü en yaygın sınav kaygısı belirtisi olarak zihinsel dikkat dağınıklığını yaşadığını belirtti.
• %72’si başarı beklentisinin üzerlerinde baskı oluşturduğunu ifade etti.
• %64’ü fiziksel panik belirtileri yaşadığını, bu belirtilerin uykusuzluk ve kasılma gibi sorunlara yol açtığını bildirdi.
• %67’si zihinsel blokaj yaşadığını söyledi.
Son değerlendirme sonuçlarına göre:
• %88’i kaygının fiziksel etkilerini tanıdığını belirtti.
• %86’sı duygusal ve bilişsel etkileri fark ettiğini söyledi.
• %82’si kaygıyı tanımlama konusunda farkındalığının arttığını ifade etti.
• %71’inde “kaygı yönetilebilir” inancı oluştu.
• %57’si uygulamaları faydalı bulduğunu ifade etti.
Proje, 2025–2026 eğitim öğretim yılında da genişleyerek devam edecek.
Uygulanan Egzersizler
Öğrencilerle gerçekleştirilen egzersizlerden bazıları şunlardı:
• “Buradayım, Bu Andayım”
• “Yağmur Ormanları”
• “Bir Çakıl Taşı, Üç Kuş Tüyü”
• “Nefes ile Sakinlik”
• “Postür Kullanımı”
• “İçsel Kaynakları Kullanmak”
Yorumları görebilmek, soru, görüş ve önerilerinizi bizimle paylaşmak için facebook hesabınız ile giriş yapmalısınız.
Facebook’ta adınıza gönderim yapmadığınızı bilmenizi isteriz..